foureyes.

idag var jag på en synundersökning för att se om jag behöver glasögon.
jag har ju alltid haft jättebra syn, men sedan jag började jobba och sitta intensivt
framför datorn så har jag känt att synen har förändrats och jag har haft så
lätt att få ont i huvudet och känt mig ansträngd.

resultatet?
jag är översynt (låg grad) och kommer få terminalglasögon som jobbet står för.
så om ett par veckor blir jag glasögonorm. iallafall när jag sitter vid datorn eller läser.

jättesvårt att se ut ett par bågar som man passar i bara... hade ingen med mig som
smakråd heller. men jag tror jag gjorde ett bra val.


om översynthet:
översynthet innebär att ögat är för kort i förhållande till brytkraften.
låggradig översynthet påverkar inte synskärpan på långt håll i någon större omfattning,
men eftersom ögat hela tiden måste kompensera för den svaga brytkraften för att
få en skarp bild, så leder okorrigerad översynthet ofta till ögontrötthet och/eller
huvudvärk. detta märks tydligast om man jobbar mycket på nära håll,
t ex vid dator eller läsning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback